extraordinary report

2-Channel HD Video installation, 33‘50‘‘, spoken in English
2018

EN
extraordinary report belongs to a series of financial presentation held by Martina Mächler since 2015. Since the comprehensive report (BALANCE 10/2013–03/2017) covering Mächler‘s earnings and spends over the course of their BA studies, the reports take place every year in the first half of the year. Werkschau 2018 offered the occasion for a situation-specific meeting, which was held and filmed in the Rockefeller Dining Room, permanently installed on the top floor of Haus Konstruktiv in Zürich, in which the work was also shown from 20.-30.09.2018.

Mächler’s precisely documented financial transactions are generating two-colored screen-printed bar diagrams, shown in the presentations in re-digitalized form within a Keynote slideshow. By means of diagrams Mächler talks about private events, wage labour and conditions of production, which initially might seem out of place within the professional meeting situation. Through the situational discrepancies and anecdotally addressed unpredictability of circumstances, networks of relationships become more visible, breaking with the idea of a romanticized autonomy of art production, while showing the search for freedoms, shimmering through the cracks of ordered things.

The script was written with the narrative strands of Mächler as an artist, wage earner, private person and CEO. Roles smoothly transitioning into each other, offering an examination of working conditions, structures, as well as technological and psychological means of control and disciplining the self.


DE
Der an der Werkschau 2018 gezeigte extraordinary report gehört zu einer Reihe von Finanzpräsentationen, die Martina Mächler seit 2015 hält. Nach einem umfassenden Bericht, der ihre kompletten Einnahmen und Ausgaben über den Zeitraum des Bachelor-Studiums an der ZHdK abdeckte (BALANCE 10/2013–03/2017), finden die Präsentationen seither jährlich, jeweils im ersten Halbjahr des Folgejahres, statt. Die Werkschau 2018 (20.-30.09.2018) bot den Anlass zu einer ausserordentlichen situationsspezifischen Sitzung, die im Rockefeller Dining Room gehalten und gefilmt wurde.

Aus den seit 2013 akribisch dokumentierten finanziellen Transaktionen generiert Martina Mächler systematisch zweifarbig gesiebdruckte Balkendiagramme, welche in sterilem Business-Setting in Form einer Keynote-Präsentation gezeigt werden. Mittels Diagrammen spricht Mächler über persönliche Geschehnisse, Lohnarbeiten und Produktionsbedingungen, welche in der professionellen Sitzungssituation erstmals eher unangebracht erscheinen. Durch die situativen Ungereimtheiten und Unvorhersehbarkeiten werden Beziehungsgeflechte sichtbar, die mit einer autonomen Idee von Kunstproduktion brechen, aber eine Suche nach Freiräumen aufzeigen. Geschrieben wurde das Skript mit Erzählsträngen für die Rollen der Künstlerin, der Lohnarbeiterin, der Privatperson und als CEO. Grenzen, deren Übergänge verwischter nicht sein könnten.

Eine Auseinandersetzung mit Arbeitsbedingungen, Strukturen sowie technischen und psychologischen Mitteln der Überwachung und Disziplinierung des Selbst, anhand eines persönlichen Beispiels. 

(video credits: Camera: Jonathan Ospina; Sound: Mélia Roger; Set: Fritz Glarner, The Rockefeller Dining Room, 1964, Museum Haus Konstruktiv, Zürich CH)
(photo credits: Conradin Frei: Werkschau 2018, Fachstelle Kultur Kanton Zürich zu Gast im Museum Haus Konstruktiv, 20.-30.09.2018.)

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